Ook als je niet direct belegt in opkomende landen als Brazilië, is de kans groot dat je dat toch doet: via westerse multinationals, stelt Allard Gunnink van CoBeleggen.

Afgelopen maand was ik voor het eerst sinds twee jaar terug in Brazilië. Naast
Rio de Janeiro – waar het goed toeven is op Oudejaarsavond – ben ik
teruggeweest in Vila Velha, een stad aan de kust waar ik twee jaar geleden
ook enkele weken doorbracht.

Mocht ik nog twijfels hebben gehad over de status van Brazilië als opkomende
markt, dan werden die in Vila Velha volledig weggenomen. Vila Velha betekent
letterlijk ‘oude stad’, maar van dat ‘oud’ was weinig te merken. Het eerste
dat mij opviel: op het parkeerterrein waar ik twee jaar geleden mijn auto
stalde, stond nu een luxe appartementencomplex. En dat was niet bepaald het
enige vastgoedproject in de stad. Waar ik ook keek: overal zag ik
bouwplaatsen en (geraamten van) gloednieuwe wolkenkrabbers.

Vila Velha is niet alleen de stad van luxe
appartementen-met-uitzicht-op-het-strand. Het is ook de stad van chocola: de
fabriek van Garoto, één van de grootste chocoladeproducenten van Brazilië,
kun je vanuit de auto bijna niet missen. De inwoners van Vila Velha zijn
trots op ‘hun’ Garoto.

Garoto=Nestlé
Garoto zelf speelt handig in op de belangstelling van de (voornamelijk
Braziliaanse) toeristen die Vila Velha bezoeken en verzorgt rondleidingen in
de fabriek. Persoonlijk kies ik liever voor het veldonderzoek: in de
supermarkt ligt het materiaal voor het oprapen, in de vorm van Garoto-repen,
bonbons, chocolade-ijs enzovoort. Bom apetite…

Los van het feit dat ik me als chocoladefetisjist in Vila Velha goed vermaakt
heb dankzij Garoto, heb ik me verdiept in de geschiedenis van het bedrijf.
Wat ik niet wist, is dat Garoto al sinds 2002 eigendom is van Nestlé. Het
Zwitserse bedrijf nam Garoto over om langs die weg “leiderschap te verwerven
op de belangrijke Braziliaanse chocolademarkt,” zo valt te lezen in een
managementrapport van Nestlé.

Opkomende markten
Dit is een interessant gegeven, niet alleen voor chocoladeliefhebbers maar ook
voor beleggers. Veel beleggers vragen zich af of zij moeten investeren in
een emerging market als Brazilië. Maar zonder dat zij het weten, beleggen
zij misschien al in dit Zuid-Amerikaanse land. Immers: wie in Nestlé belegt,
belegt indirect ook in Brazilië.

Bovendien is Nestlé niet bepaald de enige westerse onderneming die belangen
heeft in Brazilië. Zo zag ik in Rio de Janeiro gigantische billboards van
SulAmérica, de grootste zelfstandige verzekeringsmaatschappij van Brazilië.
Onder de naam SulAmérica stond een logo dat mij wel heel bekend voor kwam:
een oranje leeuw. En inderdaad: ons eigen ING heeft een belang van 36
procent in dit bedrijf. (Overigens zal dit onderdeel door ING worden
afgestoten. Dit is echter nog niet gebeurd, zo wist een woordvoerder van ING
mij deze week te vertellen).

Waar beleggen
Misschien heb je als belegger nog nooit een indextracker op de Braziliaanse
Bovespa-index gekocht. Misschien heb je nog nooit een Brazilië
Beleggingsfonds toegevoegd aan je portefeuille. Toch kan het zijn dat je
indirect wel degelijk in dit land belegt, zoals de voorbeelden van Nestlé en
ING duidelijk maken. Of dat een goede zaak is, is een afweging die je zelf
zult moeten maken. Maar het kan nooit kwaad om, voordat je een positie neemt
in een bepaald aandeel, na te gaan in welke landen het betreffende bedrijf
precies actief is. Weet wat je koopt.

Allard Gunnink is als redacteur en columnist betrokken bij CoBeleggen,
een initiatief van de Beleggers Coöperatie. Deze column is niet bedoeld als
beleggingsadvies. De auteur kan posities hebben in (beleggingsinstrumenten
op) onderliggende waarden die hij beschrijft.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl